Vandaag hebben we kennis gemaakt met diepte leren. Leerlingen weten standaard al erg veel en nemen pas echt iets van je aan wanneer alle ‘puzzelstukjes’ op z’n plaats vallen. Wanneer iets niet strookt met hetgene wat zij al weten wordt het vaak niet opgenomen. De kleine stukjes informatie zijn dus nodig om verbanden te kunnen leggen en dus echt iets te leren.
Werkvormen
– Onderwijs leergesprek: Leraar lijdt het gesprek door dingen aan de klas te vragen. Wanneer er een antwoord is gegeven speelt hij de met de vragen zo naar leerlingen zodat ze zelf tot een antwoord of benadering komen.
– Klassengesprek: Leraar laat de klas met elkaar praten over het onderwerp. Leraar zorgt hier eigenlijk alleen voor de organisatie.
Verder hebben we tips gekregen voor de lessenreeks.
Toets: Begin en eindig met een gemakkelijke vraag. Hiermee stimuleer je het zelfvertrouwen van de leerling.
Begin van de les: Begin de les met: Vandaag gaan wij… Hierdoor betrek je de gehele klas erbij.
Vragen stellen:
Vraag stellen – Ruimte voor denken – Antwoord aan leerling vragen – vragen aan andere leerling wat vindt jij ervan – Vragen aan andere leerling of hij antwoorden kan koppelen (wanneer niet compleet).
Meenemen voor de miniles: Observatieformulieren